I brist på tid och recensioner

Snacka om att sabba sin planering – jag jobba över fram till kl 20 igår och var inte hemma förrän strax efter 20:30, så då blev det inte mycket bloggande gjort. Däremot hann jag läsa ut första delen av Grisha-trilogin, ”I ljusets makt” av Leigh Bardugo och påbörja ”Huset vid havet” av norrmannen Hans Olav Lahulm som nästa bok. Sen finns det ju ett gäng böcker som står i kö dessutom så det finns resurser på Trastgatan, inget snack om saken. Måste bara få tid till att skriva recensioner på ett gäng böcker också. Jag har börjat tappa fart och ligger efter lite när det gäller just recenserandet och det är inte bra egentligen. Tycker att det känns som att jag tappar bort en del av känslan för boken och vad det var jag tyckte var bra och dåligt, men samtidigt finns det ju en poäng med att låta tankarna mogna också – men för att det ska funka borde jag i så fall ta anteckningar om böckerna och det gör jag ju inte i nuläget…

Vad har ni andra bloggare för strategier för sånt här?

3 thoughts on “I brist på tid och recensioner

1. Ljúfa skriver:

Jag försöker skriva recensioner så snart som möjligt men det händer relativt ofta att livet kommer emellan och då hinner boken blekna i minnet. Därför skriver jag alltid lite stödanteckningar vid sidan om, under tiden som jag läser. Annars tappar jag, precis som du säger, känslan för boken och den får man aldrig riktigt tillbaka på samma sätt igen. För mig funkar detta bra, än så länge! =)

• OArYA skriver:

Ja, kanske måste hala fram telefonen och ta anteckningar i fortsättningen om jag fortsätter i den här stilen. Skriva för hand när man sitter på en skumpig buss kommer ju inte att fungera iaf, det är ett som är säkert 🙂

2. bokhuset skriver:

Jag måste skriva om dem relativt snart efter, annars känns det platt och opersonligt på något sätt. Har ingen strategi då jag brottas lite med samma problem just nu. Läste ju Margaret Atwoods Syndaflodens år för ett tag sen och jag hade så jäkla mycket jag ville skriva så jag har hela tiden skjutit upp det för att verkligen ha tid. Och nu känns det för avlägset för att jag ska få fram det jag ville. Så vi får väl se, antingen gör jag ett försök ändå eller så blir det skumma igenom igen. Men visst är det trist.