Författarintervju Anna Jakobsson Lund

Alla som följt den här bloggen ett tag vet att jag har ett väldigt gott öga när det gäller Systemet-trilogin av Anna Jakobsson Lund, det är bara att läsa gårdagens recension så vet ni. Jag hade också det stora nöjet att träffa Anna (och Anna och Anna) på Bokmässan. De här frågorna hade jag redan mailat över , men vi fick ändå tillfälle att prata lite om dem och en himla massa annat. håll tillgodo!

Den klassiska sportfrågan: Hur känns det? Det har blivit dags att lämna Levi, Ava och Leymah? Blev det nån separationsångest eller är det mest skönt att du är i mål?

Både och! Jag håller verkligen av mina karaktärer, och har haft svårt att släppa dem. Att jag har börjat stöka med Tredje principen igen i och med att den översätts till engelska har faktiskt funkat lite som en snuttefilt, eftersom jag inte behöver lämna dem riktigt lika snabbt.

Samtidigt känns det skönt att jag nu har gett dem ett slut som jag kan vara nöjd med. Nu vet jag hur det blev och jag har rott dem och mig själv i land. Många andra projekt ligger ju och väntar på min uppmärksamhet, så det är bra att få ur dem ur hjärnan.

Att skriva fristående noveller om sina karaktärer är ju annars populärt i dystopigenren, men det lovar jag att jag bara ska göra om jag kommer på någon riktigt, riktigt bra idé!

På bloggen annaskriverunder.se har du och dina två partners in crime Anna Ahlund och Anna Arvidsson skrivit en hel del om hur era böcker växer fram. Det jag tycker är intressant är hur ert samarbete ser ut och den feedback som ni vågar ge varandra. Hur stor påverkan tror du det har haft för ditt författarskap (och de andras också för den delen)? Hade ni varit där ni är annars?

Jag tror inte det kan förklaras riktigt, vad som hänt med mig sedan vi började hänga med varandra på nätet. De utmanat mig att skriva om ämnen jag inte trott att jag kunde, fått mig att tänka kring vad det är jag vill berätta och i allra högsta grad påverkat handlingen i trilogin om Systemet. Jag är en så mycket bättre skribent idag än jag någonsin hade varit utan dem. Vi har alla olika kompetenser, och genom deras feedback får jag tillgång till styrkor som jag inte har själv. Det känns nästan som doping!

Den verkliga skillnaden ligger dock inte där, utan i att jag hela tiden får stöd, uppmuntran, sparkar i arslet och hurrarop från dem. För mig har vårt samarbete inneburit att jag luftar något jag inte vågar göra (till exempel ge ut en bok på eget förlag igen) och Annorna ställer nyfikna frågor om varför, eller säger ”nä men, det är ju en jättebra idé” eller helt enkelt presenterar en lösning. Och så slutar det med att jag gör det där jag är rädd för. Skitläskigt och jättehärligt!

 Vad har du satt för spår i de andras böcker? Mer än ”stryk/gör om/gör rätt” eller ”bra, fortsätt så?”? Finns det några in-jokes eller andra hyss?

Alltså, jag är inte den hyssiga i vårt gäng. Mer den som strängt går fram med machete och säger ”stryk, stryk”. Jag brukar ge Anna Ahlunds karaktärer deras efternamn, det är på den nivån. De har däremot stoppat in massa saker i mina böcker. Karaktärer som får ta större plats, namn, händelser. Mycket sånt. I projektet jag arbetar med nu har jag faktiskt skrivit in oss alla tre i en cameo, som orkester. Vi får se om det blir kvar.

Vad har du lärt dig om dig själv som författare under tiden du skrivit? Vilka misstag kommer du aldrig att göra igen?

Jag har lärt mig hur mycket som helst om dramaturgi. All min utbildning inom kreativt skrivande har varit fokuserad på språk, och jag hade faktiskt ingen aning om vad jag höll på med när jag började skriva Tredje principen. Jag fick jobba jättemycket för att få till en handling som har rätt rytm, är tillräckligt spännande och där allt som händer känns naturligt och inte ”ditskrivet av författaren”.

Aldrig ensamma var på många sätt eldprovet, för där bet jag av ett så stort stycke när det gäller vad jag ville åstadkomma. Jag var tvungen att gå tillbaka till ritbordet minst tre gånger och brukar säga att bara tjugofem procent av det som var med i första manuset är med i boken, och det mesta inte på samma plats. Efter den ”roliga” upplevelsen har jag försökt att vara mer strukturerad kring handlingen, och jag har lärt mig lite mer om vilka typer av scener som passar ihop. Mina shitty first drafts är helt klart mindre dåliga nu än när jag började skriva trilogin.

Du har under senaste tiden jobbat mycket med att få ”Tredje principen” översatt till engelska. Hur känns det att lämna ifrån sig texten och se den omtolkad på ett annat språk?

Jag och översättaren har jobbat väldigt nära, så jag fick se en version av några kapitel i taget för att sedan ge input som hon tog vara på och gav mig en ny version. De första varven kändes texten helt främmande och det var nästan surrealistiskt att se sin egen handling med någon annans ord. Men ju längre vi kom i arbetet, desto mer känns det som min röst, bara på ett annat språk.

Sedan händer det roliga saker i ett sådant här samarbete. Jag frågade översättaren (den fantastiska Clare Barnes) om Ava kunde låta lite Londonsk, för att kompensera för att det är svårt att behålla Levis norrländska i översättningen. Jag hade kanske tänkt mig att hon skulle tänka ”cuppa” istället för ”cup of tea”. När texten kom tillbaka hade Ava fått en helt ny dialekt i sina repliker. Jag föll för det och vi vred det ännu mer, och nu pratar hon en väldigt fin cockney-dialekt.

Vad kan du berätta om ditt nya skrivprojekt? Vad har egentligen ”kemisk lunginflammation” med det hela att göra?

Mitt nya projekt är inte en trilogi, vilket är skönt! Det är en bok som går under arbetsnamnet Equilibrium och handlar om magi, illusionister, kön, eldslukare (därav den kemiska lunginflammationen) och att hitta sig själv. Vi får följa Ari, som tvingas fly sin hemstad och hamnar på restaurangen med ”stans bästa burlesk och trolleri”.

Om Systemet är skriven ganska kargt i en rejält karg värld så blir det här något helt annat. Miljön kan kanske beskrivas som New Orleans möter Moulin Rouge, mycket mer färgstark och intensiv än Systemets nedrasade ruiner. Jag vill använda historien för att säga något om könsroller och vilka vi kan välja att vara, så det kommer att finnas många olika typer av karaktärer i historien. Jag har redan några favoriter!

Hur många katter får man ha innan det börjar bli konstigt?

Jag hade en kompis som hade elva norska skogskatter hemma, det var ganska många. Men det finns mycket underligare saker folk kan syssla med, så jag tycker att massor av katter är helt okej.

Vad borde jag ha frågat dig?

Jag vet att du ville fråga något om country, eftersom vi båda är mycket förtjusta i den musiken. Och på ett vis tror jag att country och mina böcker om Systemet har stora likheter. Det finns ett vemod där, som det går att luta sig mot, och det går ofta illa för karaktärerna. Men jag är också noga med att låta det finnas kärlek runt dem jag skriver om. Lätt kärlek och svår kärlek, men tillräckligt mycket av den för att ge läsaren hopp. En välkomponerad text ska kännas på djupet, precis som en bra countrylåt gör, utan att vara för komplicerad och snygg. Att kunna skriva enkelt och samtidigt beröra är en utmaning jag tampas med ofta, och då får jag mycket inspiration från countrymusiken.

141209-annajakobssonlund-web-118

Annonser

5 thoughts on “Författarintervju Anna Jakobsson Lund

  1. Anna Arvidsson skriver:

    Vilken fin intervju, David! Väldigt trevligt att ses på mässan.

    Trots att jag har varit med längs vägen blir jag gång på gång imponerad över hur Anna fick ihop en så makalös trilogi på den här tiden. Jag fick ta in min gigantiska rullväska i Fantastikgränd för att orka leverera alla beställningar på Enda vägen som jag hade från vänner och kollegor.

    Gilla

  2. Trevligt David! Jag gillar också trilogin väldigt mycket, även om jag inte läst sista delen ännu. Har stora förhoppningar. Fick också träffa Anna på bokmässan vilket var mycket trevligt! Dessutom är du snyggt blurpad på sista delen!

    Gilla

  3. Liza skriver:

    Men ja! Nu kan jag med gott samvete mysa med mina 7 katter ikväll!

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: