Förläggaren: ”Vox är tuffare, i tiden, modern och angelägen.”

Capture

Det är inte varje dag en ny utgivare dyker upp. Vox by Opal, som jag skrev om för någon dag sen, är det allra nyaste tillskottet i branschen. Jag passade på att fyra av några frågor till Melina Nordstrand, förläggare och marknadsansvarig:

Hur väljer ni författare – vad är det som gör att ”det här är en bok för ”Vox by Opal”?

Det ska kännas om det är en Vox-titel eller inte. Opal kommer fortsätta ge ut ungdomsböcker men generellt kommer böcker för ungavuxna hamna på Vox. Vox är tuffare, i tiden, modern och angelägen. Böckerna ska kunna läsas av både ungdomar och vuxna, det spelar ingen roll om du är 15 eller 35. Vi vill att man ska kunna känna att det är en Vox-bok, att man vet att Vox ger ut en viss typ av bok som kan passa en själv. Att varumärket blir viktigt och en kvalitetsstämpel. På Opal jobbar vi inte med varumärket, där belyser vi mer författarskapen, mycket eftersom Opal redan är etablerat och det inte känns viktigt att folk ska veta att det är en bok från just Opal. Där skiljer sig Vox åt, vi kommer satsa mycket på att skapa kännedom om Vox och dess titlar. Man ska vilja läsa en bok just för att den är från Vox. 

Hur tänker ni med mixen mellan debutanter och redan etablerade författare, svenska och utländska författare?

Vi vill ge ut både debutanter och etablerade författare, svenska och utländska. Av en slump råkar de två svenska författarna i höstens utgivning vara debutanter eftersom vi tyckte att deras böcker är så himla bra och har rätt känsla. Vi hoppas att vi kommer få passande manus från etablerade svenska författare som vi kan ge ut under 2018. Jag kan faktiskt meddela att vi redan fått pitchar mailade till oss vilket är kul. Men vi har också en massa utländska manus att gå igenom.

”Jag kan faktiskt meddela att vi redan fått pitchar mailade till oss”

Stephanie Tromly och Ursula Poznanski har tidigare getts ut av Opal, kommer fler författare att byta förlag? Jag tänker exempelvis på Staffan Cederborg och Charlotte Cederlund?

Staffan Cederborg och Charlotte Cederlund är absolut passande och tänkbara framtida Vox-författare. Men det kan hända att de kommer ge ut böcker på Opal också. Det beror helt på vilken typ av bok de skriver. Vi kommer göra ett avvägande för varje titel och se var den passar bäst.

Poznanski ville vi gärna ha in i Vox då hon blivit väldigt uppskattad även här i Sverige och det är kul att ha en stor internationell författare med från början. Hennes nya roman Layers är dock för målgruppen 12-15, men den kan även uppskattas av äldre (den liknar Erebos i stilen) vilket gjorde att vi valde att ge ut den hos Vox ändå. Annars kommer de flesta att kategoriseras som 15 +. Stephanie Tromlys bok är till och med en fortsättning av en bok som gavs ut på Opal 2015, men den är så mycket Vox att vi gjorde på detta sätt ändå. Dessutom har första delen tyvärr inte nått ut ordentligt, antagligen eftersom inköpare inte förväntar sig den stilen hos Opal, och det är just det vi vill ändra på med Vox!

Kommer ni att jobba på något annat sätt än tidigare med Vox jämfört med Opal? Andra kommunikationskanaler, sociala medier-strategi osv?

Angående kommunikationen kommer vi arbeta annorlunda än med Opal. Vi kommer inte annonsera alls genom traditionella medier utan bara digitalt och satsa mycket på sociala medier, influencers mm. Vi vll vara där målgruppen är och få dem att känna till oss helt enkelt. Det är så svårt att nå ut med ungdomsböcker idag och försäljningen av dessa gick ner i hela branschen under 2016, samtidigt finns det så många väldigt bra böcker så nåt måste man ju göra för att försöka nå ut!

Vad skiljer Vox från ”vanliga” Opal? Vad innebär det rent praktiskt att vara ett imprint?

Rent praktiskt innebär det att  vi har Opal i ryggen. Opal är trots allt ett framgångsrikt förlag med ekonomisk stabilitet och stor kunskap inom branschen, samt att vi redan har ett kontaktnät med författare, utländska förlag och inköpare. Men som sagt, när vi lyfter ut vissa titlar från Opal kan vi differentiera oss bättre. Vox identitet är modern, angelägen. Vox ger ut böcker som stannar kvar i läsarens minne, böcker som känns, som både ungdomar och vuxna gillar att läsa. Vox betyder röst på latin och med denna satsning vill vi ge dessa böcker en egen röst.

”Vox ger ut böcker som stannar kvar i läsarens minne, böcker som känns, som både ungdomar och vuxna gillar att läsa.”

Vilka är ni som jobbar på Vox? Vad har ni för bakgrund?kontaktbild

Vi som jobbar med Vox är mestadels jag och Anja Eriksson. Vi arbetar även på Opal och våra kollegor på Opal arbetar jämsides oss med Vox-titlarna, men vi försöker separera dessa två förlag så att Vox ska bli ett så självständigt varumärke som möjligt. Jag är förläggare och marknadsansvarig på Vox men vid sidan om det är jag säljansvarig på Opal. Anja är redaktör på Vox och Opal och det är vi två som arbetar med utlandsförsäljningen av Opals (och nu även Voxs) titlar.

 

 

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: