Recension – The Hate U Give

the-hate-u-giveFörfattare: Angie Thomas

Beskrivning: ”Sextonåriga Starr Carter lever i två världar: den fattiga förorten där hon bor och den fina privatskolan inne i stan. Hennes tillvaro krossas när hon blir ensamt vittne till hur polisen skjuter ihjäl hennes barndomsvän Khalil. Trycket på Starr är hårt, både från polisen och från orten som kräver rättvisa och upprättelse för Khalil. Men även från de som inte vill att Starr ska vittna och de är tydliga med vad hennes vittnesmål skulle innebära. Vad Starr än väljer kommer det att få enorma konsekvenser för såväl hennes eget liv som människorna hon vuxit upp med.”

Omdöme: Det är 20 år sedan Tupac Shakur släppte den helt fantastiska singeln ”Changes”. Det är en brutal och svidande låt rent textmässigt om rasism, polisbrutalitet, gängvåld och kriminalitet. Jag rekommenderar alla att lyssna på låten och leta upp texten.

Jag tänker också mycket på Marvin Gaye och hans låt ”What’s going on” från skivan med samma namn. Den är förvisso skriven mot bakgrunden av Vietnamkriget men de första textraderna känns ändå passande, och låten tar även den upp polisbrutalitet, och då främst mot afroamerikaner:

Mother, mother
There’s too many of you crying
Brother, brother, brother
There’s far too many of you dying
You know we’ve got to find a way
To bring some lovin’ here today

Den låten släpptes 1971.

Tupacs singel släpptes 1998 efter hans död.

Nog måste det väl ha hänt nåt sen dess? Barack Obama och allt?

Ni vet redan svaret. Angie Thomas har skrivit en bok om det. Det räcker med en snabb titt på policebrutality.org så vet ni hur pass relevant ”The Hate U Give” är. Det Thomas gör på ett alldeles lysande sätt är att ta ner det på en nivå som gör det hela kopplat till människor istället för bara statistik. Det är en roman vars narrativ är otroligt starkt och tydligt visar hur komplicerat det egentligen är med ”problemområden”, gängkriminalitet och strukturell rasism. Det är också en roman som handlar om identitet och svårigheter med att hitta en grupptillhörighet. Thomas visar exempelvis detta genom hur Starr förändrar sitt språk beroende om hon befinner sig på den dyra privatskolan jämfört med hemma i sina kvarter.

Språket i sig förtjänar också att nämnas. Jag läste ca 25% av boken på svenska men resten på engelska. Inte för att den svenska översättningen var dålig, tvärtom. Amanda Svensson har gjort ett lysande jobb vilket märks inte minst när man byter språk. Boken är över lag skriven på mycket talspråk och slang och det måste varit en rejäl utmaning att översätta. Den engelska versionen krävde en hel del koncentration från min sida, och då vill jag ändå hävda att jag är väldigt bra på engelska och hyfsat väl förtrogen med hiphop och de referenser som Thomas gör. Det finns dessutom en rytm i språket som avslöjar Thomas bakgrund som rappare.  Det är därför inte heller någon slump att musiken har en så central roll i boken, allt från redan nämnda Tupac som bidragit med bokens titel till N.W.A och deras ”Fuck tha police”.

Romanen som sådan är alltså ett bevis på hur viktig hela Black Lives-Matter-rörelsen är och att det hänt alldeles för lite sedan både Tupac och Marvin (och långt innan dem också), och bokens tema går tyvärr faktiskt väldigt bra att applicera även på svenska förhållanden. Vi måste prata om utanförskapets anledningar och konsekvenser snarare än hudfärg, och ”The Hate U Give” är en alldeles lysande bok att börja med.

Bonusmaterial: Det bästa boksoundtracket ni nånsin hittat AKA grundkurs i hip hop från amerikanska västkusten.

7 thoughts on “Recension – The Hate U Give

Bästa recensionen du skrivit! Jag måste ju läsa den här, helt klart, men ja. Tiden tiden tiden.