Recension – Kärlek, hat och andra filter

karlek-hat-och-andra-filterFörfattare: Samira Ahmed

Beskrivning: ”Maya Aziz är sjutton år och född i USA, men det känns som att hon lever i två världar. Hon slits mellan att följa sina indiska föräldrars önskan – att börja på college i närheten av deras hem i Chicago och så småningom gifta sig med en trevlig, muslimsk kille – och att göra det hon själv drömmer om. För hon vill inget hellre än att flytta till New York och gå en filmutbildning, stå på egna ben och klara sig själv.

Men just som hon trodde att saker inte kunde bli mer komplicerade sker en terrorattack i närheten av hennes hem, och det visar sig snart att den huvudmisstänkta delar efternamn med Maya. Grannar, klasskamrater och andra människor i Mayas närhet blir plötsligt fyllda av fruktan och hat, och hennes liv förändras till oigenkännlighet.”

Omdöme: Det går nästan inte att göra ett bokomslag som känns så 2018 som omslaget till ”Kärlek, hat och andra filter”. Färgstarkt, fluffigt och stor typografi – jag gillar det! Det funkar också som en sorts metafor för hela romanen som sådan. Det kanske är lite för uppenbart att prata färgstarkt och kryddigt när man pratar om nåt som tar avstamp i Indien att göra, men vad tusan, funkar matmetaforerna så funkar matmetaforerna, så har jag alltid sagt. För det är minsann himla sockersött ibland, som asiatiska efterrätter ofta är. Under en stor del av läsningen så störde jag mig lite på det och tyckte att det här med terrorattacken fick för lite plats. Det kändes som att den kom lite väl sent i berättandet för att egentligen få någon större betydelse, men sen slog nånting mig i samband med att jag såg en trailer för den romantiska komedin ”Crazy Rich Asians”.

Det jag insåg och som ställde delar av ”Kärlek, hat och andra filter” i lite annat ljus var det här – det är nåt fantastiskt med att få känna sig representerad i den kultur man konsumerar. Och med det menar jag att det inte direkt dräller av YA i butiken om muslimska huvudpersoner och som berättas utifrån deras perspektiv, och jag kommer inte på en enda som i några hundra sidor handlar om kärlekslivet hos en 17-årig muslimsk tjej i en amerikansk förort! Det är den stora USP:en för den här boken och det är en jäkligt bra sådan. Här märks det att Ahmeds egen bakgrund spelar in, för det känns insatt och trovärdigt hela vägen.

Men som jag sa, det här med terrorangreppet tycker jag fortfarande inte får tillräckligt stark betydelse och det ger inte boken den fulla tyngd jag hoppades på. Om man jämför den med t ex ”The Hate U Give” så har den i sin tur en helt annan pondus. Jag tror att det beror lite på tempo och disposition av de två olika delarna av berättelsen. För lite chili, för mycket socker helt enkelt.

Därmed inte sagt att boken är dålig på något sätt, tvärtom. Men även om ”Kärlek, hat och andra filter” är en god och trevlig maträtt så hade jag önskat att kocken vågat krydda till den lite till.

2 tankar om “Recension – Kärlek, hat och andra filter

”För lite chili, för mycket socker” är ju brutalt bra uttryck. Måste sno det.