Recension – Pojken under bron

pojken-under-bronFörfattare: Katarina Wennstam

Beskrivning: ”Att vara nykär är inte alltid helt lätt. Alex finner sig, bokstavligt talat, dragen ifrån två håll av sin nya pojkvän Noah och bästa vän Charlie. På en fest på väg att spåra ur eskalerar svartsjukan och Alex vill bara komma därifrån. Hon går utan att säga hej då till Charlie. Ett beslut hon kommer att ångra. Dagen efter nås hon av ett chockbesked. Efter festen har en kille blivit misshandlad till döds i Rålambshovsparken. Samtidigt får hon inte tag i Charlie …”
Omdöme: I princip så skulle jag kunna kopiera recensionen på första boken om Alex Skarp – samma saker gäller fortfarande. Det är vansinnigt trevligt med nåt åt deckar/thrillerhållet i ungdomsbokform, och Wennstam fortsätter med att blanda underhållning med sociala kommentarer och det funkar absolut väldigt bra även den här gången. Det sociala engagemanget lyser starkt och Wennstam har ett bra driv i sitt skrivande.

Det jag kan känna med ”Pojken under bron” är att den inte riktigt känns lika spännande, det är mindre klurande och pusslande om vem gärningsmannen är. Däremot är det ett annat sorts obehag när det gäller hur brottsfallet hanteras som jag tycker ger väldigt mycket utrymme för diskussion i klassrum och liknande, så jag skulle återigen vilja slå ett slag för klassrumsuppsättningar av den här och föregående bok – inte minst på grund av att Wennstam lyckas hålla farten uppe under alla bokens drygt 250 sidor.

Musik till boken? Jag tänker lite svensk hiphop/pop av det lite snällare slaget typ Hov1 och sånt. Det ska vara nåt som låter modernt och väldigt Stockholm, så kan vi säga. Det refereras förresten i boken till Despacito också, men den kommer ALDRIG att dyka upp på nån av mina listor.

En tanke på “Recension – Pojken under bron

1. […] som läst: Bokbesatt, OArYA, Tusen […]