Recension – Inte din bror

inte-din-brorFörfattare: Malin Stehn

Beskrivning: ”En lördagsmorgon meddelar Abbes föräldrar att familjen ska ta hand om en ensamkommande flyktingpojke från Afghanistan. Abbe får panik. Varför var det ingen som frågade honom? Och vem vill  på allvar ha en helt okänd människa boende i sitt hus? Det kommer aldrig att funka!   Men det som Abbe fruktar allra mest är vad Rasmus och hans gäng ska tycka. Rasmus har starka åsikter om killarna på flyktingboendet och Abbe, som inte har så många kompisar, står inte ut med tanken på ännu en ensam sommar. Lösningen blir att välja bort Hossein. Den nya familjemedlemmen får helt enkelt bli föräldrarnas problem.”

Omdöme: Jag tänkte lite grann på Angie Thomas ”The Hate U Give” när jag läste ”Inte din bror”. Tematiskt så handlar de om helt olika saker och platser och Starr och Abbe är ungefär så olika man kan bli, men det både Thomas och Stehn gör är att ta ett komplext ämne och lägga perspektivet på gatunivå. På så vis upplever iallafall jag att det blir lättare att ta till sig ämnet.

Jag tycker att Stehn gör ett utmärkt jobb att porträttera Abbe och hur han slits mellan kompislojalitet, sitt eget samvete och hur han ska förhålla sig till både Hossein och klasskamraten Rebecka som han börjat få känslor för. Det är en väldigt svår period får många och här kan jag få lite lätta Christina Lindström-vibbar i hur väl Stehn lyckas förmedla känslorna hos en helt vanlig tonårskille. (Och påminner man om Christina, då är det bra i min värld, det vet ni.) Igenkänningen är stor!

Jag tycker också att det är föredömligt att berättelsen är ganska kompakt och tight (e-boken jag lånade på biblioteket var på 177 sidor) och jag tror att det kan vara en nyckel för att få de som behöver läsa den här boken mest, dvs alla som är som Abbe eller Rasmus, att plocka upp boken. Därmed inte sagt att inte andra kan ha glädje av boken – tvärtom. Om det är någon av Malin Stehns böcker som jag skulle vilja rekommendera vuxna att läsa så är det den här, inte minst med tanke på stundande val om ca en månad. Med tanke på hur diskussioner brukar låta på sociala medier och i fikarum finns det definitivt nåt av värde även för en läsekrets som gått ut högstadiet.

Ska jag vara lite kritisk så kan jag dock känna att det Kalle Blomkvist-doftande inslaget om den fifflande arbetsgivaren och hur han avslöjas inte tillför särskilt mycket för den övergripande berättelsen, så för min del hade jag klarat mig bra med en annan lösning för just den delen. Istället hade jag gärna sett mer av kombinationen Rebecka och Abbe och hur deras förhållande växer fram!

Sammanfattningsvis tycker jag alltså att ”inte din bror” är en bok jag starkt kan rekommendera. Det här är den tredje boken av Stehn som jag läser och det är den helt klart starkaste av dem, inte minst för att det är ett ämne som berör väldigt mycket och som Stehn behandlar på ett elegant sätt.

En tanke på “Recension – Inte din bror

1. […] bekant gillade jag Malin Stehns ”Inte din bror” väldigt mycket. Och om jag gillar nåt, då brukar jag nörda ner mig lite extra. Och det […]