Recension – Vi kommer snart hem igen

vi-kommer-snart-hem-igen.jpgFörfattare: Jessica Bab Bonde, tecknad av Peter Bergting

Beskrivning: ”I serieform gestaltas sex människors vittnesmål om Förintelsen. Några av dem som var barn då lever ännu och kan berätta om hur det var. Vad som hände dem och deras familjer. Vad de kände. Hur de överlevde. Vad de förlorade. De berättar om undernäring, missad skolgång, familjer som slits isär och första mötet med Sverige och hur man fortsätter leva, trots allt. ”

Omdöme:För ca 30 år sen så kom en serieroman vid namn ”Maus” ut på svenska. Den är skriven och tecknad av Art Spiegelman och handlar om hur hans far överlevde Förintelsen och till slut hamnar i USA. Det är fantastisk läsning och är fortfarande bland det bästa man kan läsa i serieväg.

”Vi kommer snart hem igen” är på många vis en likadan bok, och är också en bok som förtjänar att läsas av alla som kan läsa en bok. De berättelser som författarna samlat in och tolkat i serieform är berättelser som tyvärr är mer aktuella än nånsin att lyfta fram, och det görs allvarligt talat på ett helt lysande sätt samtidigt som man ryser under läsningen. Det är också berättelser som inte får sluta berättas.

Jag tror att en av de absolut största styrkorna med att berätta i serieform är att man tillför den extra visuella delen som både gör det mer lättillgängligt men också mer skrämmande. Bergting är helt enkelt i högform i sitt tecknande, och det märks verkligen hur. Texten är sparsmakad, men det är text som går rätt in i hjärtat, så både bild och text är av högsta klass. Augustnomineringen förvånar mig inte ett dugg.

Positivt är också att det finns en lärarhandledning till boken, då det verkligen är en bok som kan och bör användas i skolan. Men missförstå mig inte, ALLA borde läsa den här boken. Vissa mer än andra.