Recension – När kastanjer spricker

nar-kastanjer-sprickerFörfattare: Camilla Lagerqvist

Beskrivning: ”Femtonåriga Majken har blivit placerad på ett hem för vanartiga flickor. Hon mottas inte direkt med öppna armar på hemmet och inte blir det bättre av de återkommande ångestattackerna och mardrömmarna som hon har. Vad var det egentligen som hände med hennes föräldrar och hur har hon fått det där otäcka ärret på överarmen? Minnena från de första, fyra åren av hennes liv är utsuddade, men kanske finns det något som kan få henne att minnas.”

Omdöme: Camilla Lagerqvist skriver överlag mest ungdomsböcker i historiska kontexter, och ”När kastanjer spricker” är den senaste i raden. Den utspelar sig på 1950-talet och visar upp bilden av en tid som inte är så där himla pastellfärgad och trevlig som man kan tro. Tvärtom är det så att det här med jämlikhet tar ett ganska rejält steg bakåt efter andra världskriget och kvinnor förväntas gå tillbaka och ställa sig vid spisen och vara hemmafruar efter att i många fall varit ute och arbetat under kriget eftersom männen låg i det militära. Det är också den tid då man faktiskt börjar prata om tonåringar för första gången och det är precis i allt det här som Camilla Lagerqvist placerar Majken och de andra flickorna på hemmet. De lever nämligen inte upp till de förväntningar som ställs på dem från samhällets sida och vill kanske inte alltid själva ställa upp på förväntningarna. Samtidigt är det så att många av de saker som flickorna råkat ut för är snudd på lika illa ansedda även idag, så i vissa avseenden spelar ett antal årtionden ingen större roll. Det ska dock sägas att jag inte visste om att det var en historisk ungdomsbok när jag började läsa, och omslaget ger inte direkt nån ledtråd om detta.

Ur ett historiskt perspektiv tycker jag ändå att boken fungerar väldigt bra, och jag tycker också att kastanjmetaforen som Lagerqvist använder är ett bra sätt att förmedla Majkens känslor.

Det jag funderar lite på är dock hur den ska hitta ut till sina läsare. Lagerqvist har skrivit ett antal böcker som utspelar sig under eller nära andra världskriget, och det kan nog kännas lite mer spännande och lockande för målgruppen än den här. Därför får man hoppas att mysteriet med ärret och minnesförlusten ska räcka för att fånga läsarna, och det är kanske att gambla lite för mycket? Men jag hoppas så klart att jag har fel 🙂

Boken är ett recensionsexemplar från förlaget (Jag hade dock inte bett om det, det trillade ner i lådan ändå. Sånt händer ibland.)

En tanke på “Recension – När kastanjer spricker

Min tanke rent spontant när jag läste om handlingen var just att fundera över målgrupp.