Recension – Enola Holmes och kidnappningsmysteriet

Författare: Nancy Springer

Beskrivning: ”Enola Holmes mamma är spårlöst försvunnen, Enola själv är förkrossad av sorg och nu vill hennes två äldre bröder, Sherlock och Mycroft, skicka henne till en internatskola. Enola flyr till London och maskerar sig till en ung änka, fast besluten om hitta sin mamma. Inte ens efternamnet Holmes kan förbereda Enola på vad som väntar i de skumma Londonkvarteren. Plötsligt är Enola indragen i ett livsfarligt fall – en ung adelsman har kidnappats.

Omdöme: Man lägger ribban rätt högt när man INLEDER boken med en ordlista. Det är då man vet att den här boken inte lägger fingrarna emellan utan kräver sin läsare. Tvärtom, här får läsaren nåt att bita i rent språkmässigt. Och jag kan faktiskt ha respekt för det. Det behövs böcker även för de som är ganska duktiga på att läsa och som behöver en utmaning. Vi pratar ofta om att det ska vara lättillgängligt, men ibland tycker jag faktiskt att det ska vara lite svårt. Det finns såna läsare också och det måste finnas böcker för dem utan att de ska behöva läsa vuxenlitteratur. Jag hade definitivt varit en sån unge när jag var liten. Och ”Enola” är till för de ungarna, inget snack om saken.

Det är så klart trevligt med en bra huvudperson, och det har Springer i Enola Holmes. Det är en tjej som har alla de bra egenskaper som man hoppas på i en sån här bok och som känns sympatisk och trevlig att följa.
Jag har googlat mig fram till att Millie Bobby Brown, ni, vet Eleven i ”Stranger Things” ska spela Enola Holmes i en kommande filmatisering. Det kan säkert bli kul om man gör det med tillräckligt hög budget och engagemang. Och en bra story.

Problemet är nämligen lite att det här ”kidnappningsmysteriet” som bokens titel syftar på inte är särskilt spännande, och i ärlighetens namn, ganska intetsägande som storyline. Boken blir istället en lite längre introduktion till Enola, världen, och den övergripande ramberättelsen, vilket är en betydligt mer spännande historia. Jag hoppas därför att det tänder till lite mer i nästa bok. Just nu är det en lite ljummen inledning, men potentialen finns där.