Recension – Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande

sanningen-om-ester-grabergs-forsvinnandeFörfattare: Moa Eriksson Sandberg

Beskrivning: ”Sextonåriga Julia flyttar från Stockholm till en mindre stad och får börja i en ny klass mitt under terminen. Hon läser teater och den nya skolan är känd för att bara ta in de allra bästa eleverna. Redan under den första dagen inser Julia att ryktet stämmer både lärare och elever tar utbildningen på stort allvar.

När teaterläraren meddelar att de ska sätta upp Shakespeares Hamlet börjar klassen genast spekulera i vem som ska få spela Ofelia. De flesta verkar övertygade om att rollen ska tilldelas Ester, klassens stjärna. Istället blir det Julia som väljs ut och det gör Ester rasande. Hon stormar ut ur klassrummet och dagen efter kommer hon inte till skolan, hon är försvunnen. Ett intensivt sökande tar vid men polisen har inga spår. När Julia råkar ut för en rad märkliga händelser börjar hon själv nysta i vad som kan ha hänt, för att försöka ta reda på sanningen om Ester Gråbergs försvinnande,”

Omdöme: Om jag förstått det rätt så var den här boken ursprungligen skriven som en ljudbok för Storytel Original och har därefter även släppts som bok. Jag har inte lyssnat på ljudboken utan bedömer alltså endast den skrivna versionen.

Boken handlar alltså om Julia som alltså gör en omvänd ”Norra Latin” och flyttar från Stockholm till en mindre stad. Jag nämner ”Norra Latin” eftersom det är så lätt att gör jämförelsen på grund av det här med teater, gymnasieliv, Shakespeare etc, men ”Ester” är egentligen inte så lik när man kommer en bit in i boken. Men visst, det är säkert inte bekvämt med den ständiga jämförelsen. Jag skulle dock vilja påstå att ”Norra Latin” är lite mer komplex och lite tyngre läsning. De konkurrerar liksom inte riktigt.

Julia förresten. Det är svårt att missa, eftersom hennes namn upprepas om och om och om och om igen, sida upp och sida ner. Jag tror att det kan vara nånting som har med det här med ljudbok kontra fysisk bok att göra. Jag fick hursomhelst en hangup på det. Ljudboksformatet avslöjar sig lite också i att varje kapitel avslutas med en sorts cliffhanger. Inget fel i det egentligen, men det är bara så väldigt tydligt ibland. Dialogen kan också kännas lite väl teatralisk ibland och för mig känns den inte helt realistisk.

”Ester” är en bok för de som nördat ner sig i Pretty Little Liars och som kan ha lite överseende med lite väl osannolika vändningar och sammanträffanden i berättelsen. Jag personligen har lite svårt för det, men så kan jag verkligen inte med ”PLL” överhuvudtaget. Det är väldigt tydligt att att det här var en bok som inte klickade för mig på nåt sätt. Men är man en sån person och dessutom gillar teatermiljön, då kanske det här kan vara nåt.

2 tankar om “Recension – Sanningen om Ester Gråbergs försvinnande

1. […] ändå lite nyfiken på att även läsa boken i textformat, men efter att ha läst recensionen hos Old Adult Reads Young Adult bekräftas mina fördomar om hur den skulle vara – ganska fattig. Jag kan tänka mig att det […]

2. Eli skriver:

Jag lyssnade på ljudboksserien och hängde ändå upp mig lite på samma saker – cliffhangers och dialoger. Och rätt mycket upprepningar. Jag blev lite trött på den ett tag, det var så otroligt tydligt att den var skriven i ett serieformat. Jag kan tänka mig att det fungerar jättebra att lyssna på med rätt långa mellanrum, men att lyssna på alla delar i ett svep gjorde att det blev lite väl mycket upprepningar…