Recension – Mantor

Författare: Karolina Bjällerstedt Mickos

Beskrivning: ”Vem är Esperani som alla på teatern Fågelgården pratar om? Och vilka är fritänkarna, vars torn bränns ned varje år på Vårfestens afton?

Mantor är en ung adelsman som flyr från ett krig som hans land utkämpat i generationer. Han byter identitet och blir flöjtist på en teater i det fjärran Pyros, ett kulturellt och religiöst centrum där teaterkonst och gudsdyrkan är intimt sammanflätade. Mantor har kommit undan kriget, men i Pyros lurar andra faror. Templet och Högsta prästinnan håller staden i ett järngrepp. På teatern kokar det av intriger och snart är Mantor indragen i jakten på en mördare. Men vem kan han egentligen lita på?”

Omdöme: ”Mantor” är en lite udda fågel. Nu snackar jag alltså om boken, inte huvudpersonen, även om han också är av det lite mer speciella slaget. Som vissa redan vet så är det här en nyutgivning av en serie som kom ut för snudd på 20 år sedan. Svensk fantasy var kanske inte riktigt det hetaste på den tiden (se föregående inlägg om ”peak nerd”) men nu är det väl hyfsat goda tider för sånt här, speciellt om man är ute efter fantasy som inte riktigt är stöpt i en blockbuster/Tolkien-mall.

”Mantor” rör sig istället i nån sorts mer religions- och samhällskritisk riktning samtidigt som den är lite inne och tassar på nån lätt deckarhistoria i en adels- och teatermiljö som känns mer Gustav III än Midgård. Det är också element som jag verkligen gillar, framför allt systemkritiken. Är man uppvuxen på Rage Against The Machine så är man.

Det jag däremot känner är att jag personligen inte blir så engagerad. Det är egentligen inget större fel på boken, tvärtom. Det hade ärligt talat varit lättare om det fanns nåt jag kunnat peka på. Istället retar det mig lite att jag inte kan sätta fingret på varför jag inte fastnar. Kanske är det så enkelt att vissa böcker helt enkelt inte klickar med en.

Förlaget har bidragit med elektroniskt recensionsexemplar.