Recension – Freak

Författare: Karina Berg Johansson

Beskrivning: ”Rakel, den duktiga flickan som har bäst betyg i alla ämnen, råkar ut för något fruktansvärt en sen kväll i en park, men räddas i sista stund. Hon är sönderriven och blodig, men såren börjar läka direkt och snart syns inga spår av skador. Vad är det som händer? Vem, eller vad, var det som räddade henne?

I skolan sprids nyheten om att en lärare har blivit mördad, just i den park Rakel befann sig. Nyinflyttade Daniel misstänks för mordet, men frågan är om läraren verkligen är död. Kan ryktet om en smitta som sprids i det lilla samhället vara förklaringen till allt mystiskt som händer? Och framför allt – kan Rakel ha blivit smittad? Håller hon sakta på att förvandlas till något som ingen vill kännas vid?”

Omdöme: I teorin borde jag gilla ”Freak”. Den påminner inte så lite om den där säsongen i Buffy när en militär organisation försöker bygga en supersoldat under Sunnydale High. Det går så klart inte jättebra, och antagligen har vissa av bokens karaktärer i Härnösand inte lärt sig nånting av det där (eller så har man missat den DVD-boxen). För självklart är det så att saker och ting går käpprätt åt helsike och bara ett gäng ungdomar kan på nåt sätt lösa den här röran.

Men Rakel är inte nån Buffy direkt, och Härnösand är långt ifrån Sunnydale på alla sätt man kan tänka sig (även om det hade varit rätt tufft, eller hur?).

Men jag har egentligen inga större problem med själva berättelsen. Snarare handlar min kritik mer om berättandet. Det största problemet är kanske att jag egentligen inte blir särskilt underhållen. Jag lyckas inte heller få någon större relation till karaktärerna och ärligt talat beter de sig ibland lite underligt mot varandra på ett sätt som jag inte riktigt tycker kan förklaras med ”men de är ju tonåringar”. Dels handlar det om episoder mellan ungdomarna och de vuxna men även mellan sådana karaktärer som ska vara antingen vänner eller kärleksintressen. Jag blir liksom inte klok på varför de gör som de gör. Eller om man uttrycker det så här: jag har lättare att köpa att det finns ett hemligt militärt labb under en statlig byggnad än att köpa hur karaktärerna reagerar i olika situationer. Man kan inte kyssas för att 20 sidor senare säga ”vadå, är hen intresserad av mig, nä, det tror jag inte för det har jag aldrig märkt”. Då behöver man uppsöka läkare för att undersöka vad det är för fel på ens korttidsminne.

Baksidestexten som citeras ovan är också lite märklig – dels det här stycket om att det pratas på stan om en smitta, vilket jag inte alls kan komma ihåg att det görs, och dels det här med att ingen vill kännas vid Rakel. Hon har i så fall ett rätt stort kompisgäng som inte fick det emailet.

Det är lite synd att jag känner så här, för jag hade tyckt att det var kul med lite mer ren popcornskräck i ungdomsbokform. Men om man står ut med en gammal TV-serie i 4:3-format från tiden jag gick i gymnasiet, dvs på järnåldern, tycker jag att man kan börja kolla på Buffy istället.

Andra som skrivit om boken: Boklunga, Tusen sidor

2 reaktioner på ”Recension – Freak