Recension – Mitt hjärta borde slå någon annanstans

Författare: Mia Öström

Beskrivning: ” Det är första dagen på sommarlovet, och Madeleine vill bara bort. Bort från en landsbygd där ingenting händer, bort från Rune som hon kanske har legat med, bort från föräldrarna som ändå bara bryr sig om korna. Är de ens hennes riktiga föräldrar? Hon kan ju lika gärna ha blivit bortbytt på BB. Tillsammans med sin bästa vän åker hon till stan för att köpa akut p-piller. Och när de ändå är där, kan de väl lika gärna försöka ta reda på vilka som föddes samtidigt som Madeleine? ”

Omdöme: Mia Öström lyckas med nåt jag inte läst på länge – en ungdomsbok på svenska som både är allvarlig och fnissigt rolig samtidigt. Jag kan tycka att just humor och svenska ungdomsböcker inte kombineras tillräckligt mycket. Man hamnar ofta i ganska allvarliga teman och jag kan sakna det där befriande i att få dra på smilbanden när man läser, speciellt som det faktiskt kan hjälpa till att driva hem det allvarliga ännu bättre. Här finns också en hel del fantastiska one-liners som jag önskar att jag kommit på själv.

Jag har inte läst Öströms hyllade ”Vakuum”, men det får jag nog se till att göra så småningom, för jag gillar verkligen ”Mitt hjärta borde slå någon annanstans” och inte bara för att jag gillar långa boktitlar.

Det finns en värme och berättarglädje i boken som är väldigt trevlig, vilket inte minst syns i de delar som är skrivna som filmmanus. Jag gillar det verkligen, precis som språket har en speciell ton och melodi som helt enkelt svänger på ett sätt som gör mig glad när jag läser, även om det är en bok som handlar om så allvarliga saker som identitetssökande, vänskap och familjerelationer.

Nej, jag blir inte särskilt överraskad av handlingen. Ja, Madeleine fastnar i ett tankemönster och inser inte hur löjligt allting egentligen är. Men det gör inte så mycket. Ibland är det inte så viktigt vad som berättas, utan hur. Och där lyckas Öström fenomenalt bra.

Andra som skrivit om boken: Agnes bokblogg, Bokkoll, Ylvas läsdagbok