Recension – Den mörka portalen

Författare: Mattias Lönnqvist

Beskrivning: ”Tre personer söker sin framtid. Ella har alltid drömt om att lära sig magi och studerar nu hos de kvinnliga magikerna. Marmat vill bli soldat, men har tvingats till de manliga magikerna. Tirandim söker sig till kyrkan, i flykt från magikerna och familjens grymma öde.Det har nu gått femhundra år sedan magikerna splittrades och det inbördeskrig som följde. En skör fred råder sedan dess. Kommer freden att hålla? Vad hände med alla magiska föremål och underverk? Vad händer när nyfikenheten blir för stor?”

Omdöme: Det finns nåt väldigt lockande med ungdomar i yngre tonåren som börjar på magiskolor och dras in i händelser som är större än de själva. Och nåt väldigt bekant över det så klart, det är nästan en sub-genre i sig. Mattias Lönnqvists ”Oldenasagan” är en svensk fantasy på det här temat och ”Den mörka portalen” är alltså första delen.

En av de delar som jag tycker är intressantast med boken är den konflikt som finns mellan kyrkan och magikerna och som ger möjlighet till intressanta händelser i kommande delar, inte minst eftersom det innebär att vissa av seriens huvudpersoner kommer att ställas på var sin sida i kampen. Det är nästan så att jag är mer intresserad av Tirandims utveckling inom kyrkan än Ella och Marmats berättelsebågar när det gäller träningen till magiker. Därmed inte sagt att de är ointressant eftersom det också finns en splittring mellan de kvinnliga och manliga magikerna. Det finns alltså gott om teman för Lönnqvist att utveckla i de kommande delarna och det bådar gott för framtiden. Massor med intressanta trådar att ta tag i!

Jag tycker också att alla karaktärerna har en tydlig och naturlig karaktärsutveckling genom boken. Berättelsen rör sig framåt och lämnar alla karaktärer på en intressant plats vid bokens slut.

Men det finns också av saker i berättandets struktur som jag har lite tankar om. I viss mån så är karaktärernas berättelser lite för lika varandra, och när de dessutom vid vissa tillfällen beskriver samma händelse ur samma perspektiv blir det dessutom lite väl upprepande. Jag förstår tanken, men undrar om det inte hade gått att skruva till det där lite mer och disponera händelseförlopp annorlunda för att undvika känslan av ”men det här läste jag ju alldeles nyss”.

Inför uppföljaren skulle jag också gärna se att Lönnqvist lägger lite mer krut på omslaget – omslaget för ”Den mörka portalen”, även om det är gjort av en professionell formgivare, sticker inte direkt ut i konkurrensen och väcker inte mitt intresse i särskilt hög grad.

Här finns alltså bra potential för utveckling i kommande böcker, det är jag övertygad om, och ”Den mörka portalen” är absolut godkänd. Men jag tror att the best is yet to come från Mattias Lönnqvist!

Recensionsexemplar från författaren.

En reaktion på ”Recension – Den mörka portalen