Recension – Allt du gav mig var minnen

Författare: Adam Silvera

Beskrivning: ”När Griffins första kärlek och ex-pojkvän Theo dör i en drunkningsolycka är det som om hela världen imploderar. Trots att Theo flyttat till Kalifornien och börjat dejta Jackson hade Griffin aldrig tvivlat på att det skulle bli de två igen, när tiden var inne. Nu kommer det aldrig att bli så.

För att göra saker och ting ännu värre är Jackson den enda som förstår Griffins sorg och smärta. Men hur mycket de än öppnar sig för varandra fortsätter Griffin att famla allt djupare ner i den mörka avgrunden. Han förlorar sig själv i tvångstankar och destruktiva handlingar, och hemligheterna han bär på hotar att förgöra honom. Om Griffin någonsin ska lyckas ta sig upp över ytan igen måste han först konfrontera sina minnen, och lägga varenda hjärtskärande bit av pusslet som utgör hans liv.”

Omdöme: Har man lite koll på den här bloggen sedan tidigare vet man att jag gärna blandar böcker om svärdsviftande och dystopier med sånt som är väldigt jordnära. Några av mina allra största läsupplevelser sen jag startade den här bloggen har faktiskt varit den typen av böcker som trillar in under nåt ”contemporary YA”-paraply. Namedroppas dessutom favoriterna David Levithan, John Green, Rainbow Rowell och Becky Albertalli på omslaget är det liksom självskrivet att jag kastar mig över den som en sjuåring kastar sig över godisskålen en lördagskväll.

Den författare jag tänker mest på, förutom Silvera själv då, är faktiskt Jandy Nelson. Det finns ett släktskap med framförallt ”Jag ger dig solen” med dess uppmuppade kronologi, men även i tonläge och närhetskänsla. Jag blev varnad om att den var sorglig, och det är den, men inte på det sättet att den knäckte mig. Istället har den en ton som inte riktigt är sentimental, och inte heller vemodig men nånstans däremellan på det bra sättet. Nåt jag tycker väldigt mycket om med ”Allt du gav mig…” är just hur otroligt nära man som läsare känner sig i förhållande till Griffin. Jag får verkligen känslan av att det är en självbiografisk berättelse, så stark och välskriven är boken.

Som sagt, kronologin är skum. Vi får följa både början av förälskelsen och tiden efter att ex-pojkvännen Theo avlidit, och Griffin berättar stora delar av boken som en sorts monolog till Theo. Det ger en extra dimension till händelseförloppet och jag tycker att det funkar ypperligt, vilket visar på Silveras hantverksskicklighet utöver hans musikalitet i språket. Killen kan sina grejer. (Och nästa bok jag läser av Silvera kommer att vara på engelska, även om översättningen av ”Allt du gav mig…” är lysande.)

Jag är väldigt glad att ha läst ”Allt du gav mig var minnen.” Det är en riktigt välskriven och rörande bok om kärlek och sorg, och jag kommer utan tvekan att läsa mer av Adam Silvera. Och har ni inte läst honom överhuvudtaget, då kan ni klicka på länkarna nedan och köpa hem ett exemplar. Det tycker jag faktiskt att ni ska.

Recensionsexemplar från förlaget